تصویر رویی هفته نامه
تصویر رویی هفته نامه

تصویر پشت هفته نامه
تصویر پشت هفته نامه

موضوع هفته نامه: وظایف ما در قبال امام زمان(عج) چیست؟ (3- دعا برای حضرت)
شماره هفته نامه: 11

تاریخ انتشار: 1398/11/17

هفته نامه مهدویت: شماره 11

وظایف ما در قبال امام زمان(عج) چیست؟
3- دعا برای حضرت

به نام خدای زیبایی ها
امام صادق(ع) درباره نقش دعا برای تعجیل در فرج فرمودند: «وقتی عذاب و سختی بر قوم بنی اسرائیل طولانی شد، چهل روز به درگاه خدا گریه و ناله کردند. خداوند متعال به موسی و هارون وحی فرمود که آن قوم را از دست فرعون نجات دهند و این در حالی بود که از 400 سال عذاب (که خداوند بر قوم بنی اسرائیل به واسطه ی نافرمانیشان مقدّر کرده بود)، هنوز 170 سال باقی مانده بود و خداوند به واسطه ی دعا و تضرع قوم بنی اسرائیل به درگاه خدا، از آن 170 سال باقیمانده صرف نظر کرد (و قوم بنی اسرائیل را از عذاب فرعون نجات بخشید» آنگاه امام فرمودند: «همچنین شما شیعیان، اگر این عمل (یعنی دعا کردن و گریه و تضرع برای تعجیل در فرج) را انجام دهید، خداوند قطعاً فرج و گشایش را می رساند و اگر انجام ندهید (و دست روی دست بگذارید و بی تفاوت باشید) این امر (یعنی غیبت امام و نابسامانی امور شما) به نهایت خود خواهد رسید.
(تفسیر عیاشی- ج2- ص155)

یکی از مهم ترین وظایف شیعیان در عصر غیبت امام عصر(عج) دعا کردن برای آن حضرت است. در دعا آثار و برکات بسیاری نهفته است. که از جمله آن آثار می توان به موارد زیر اشاره کرد.

1-دعا نشان دهنده ی تسلیم انسان در مقابل پروردگار و طلب کمک و یاری از اوست. که خود این امر نشان دهنده بندگی در مقابل حضرت حق و نداشتن تکبر نسبت به اوست.

2-دعا کردن، باعث رو کردن انسان به سوی پروردگار و امید داشتن به او و مؤثر دانستن خداوند و برقراری ارتباط معنوی با او می باشد.

3-دعا، باعث بالا رفتن درجه انسان در نزد حضرت حق و عامل رسیدن به خواسته های انسان است.

4-در روایات اسلامی داریم « اَلدُّعَاءُ يَرُدُّ اَلْقَضَاءَ بَعْدَ مَا أُبْرِمَ إِبْرَاماً فَأَكْثِرْ مِنَ اَلدُّعَاءِ فَإِنَّهُ مِفْتَاحُ كُلِّ رَحْمَةٍ وَ نَجَاحُ كُلِّ حَاجَةٍ وَ لاَ يُنَالُ مَا عِنْدَ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ إِلاَّ بِالدُّعَاءِ وَ إِنَّهُ لَيْسَ بَابٌ يُكْثَرُ قَرْعُهُ إِلاَّ يُوشِكُ أَنْ يُفْتَحَ لِصَاحِبِهِ» دعا، قضاء و حُکم مُقدّری را که سخت و محکم شده باشد، برمیگرداند و تغییر می دهد. پس بسیار دعا کن که دعا، کلید رحمت و کامیابی و موفقیت است و به آنچه نزد خداست بدون دعا نمی توان رسید. به راستی هیچ دری نیست که آن را زیاد بکوبند، جز آنکه بر روی کوبنده اش باز گردد.(اصول کافی- جلد 4- صفحه 216)

در زمینه ی دعا برای فرج امام زمان، خودِ آن حضرت نیز سفارش بسیار به این امر کرده اند و فرمودند: «أَکْثِرُوا الدُّعَاءَ بِتَعْجِیلِ الْفَرَجِ فَإِنَّ ذَلِکَ فَرَجُکُم‌» "برای تعجیل در فرج بسیار دعا کنید، زیرا همین امر موجب فرج و گشایش امور شماست».

همان طور که از روایت فوق برمی آید، سود و منفعت اصلی در موضوع فرج امام زمان(عج) برای ما است، نه برای امام. امام ظهور را برای اصلاح امور ما میخواهند، نه برای خودشان. امام، محتاج دعای ما نیستند، بلکه ما محتاج به آمدن ایشان هستیم. ایشان راه صحیح را پیش پای ما می گذارند و ما باید برای اصلاح امورات خودمان هم که شده قدمی برداریم و از ایشان اطاعت کنیم.

یکی دیگر از فواید دعا برای حضرت، این است که در مقابل دعای ما، حضرت نیز برای ما دعا خواهند کرد و دعای حضرت مستجاب است. پس دعا برای ایشان همچون معامله ای چَندسَر سود می باشد که هم باعث رشد و تعالی ما (در اثر دعا کردن)، هم باعث تعجیل در ظهور امام (که آن نیز باز به نفع خود ماست) و هم باعث دریافت دعای خیر آن حضرت برای ما خواهد بود.

دعا برای امام، نشاندهنده آن است که ما از خدا و نماینده ی او غافل نیستیم. به دنبال بهبود اوضاع مسلمانان و مردم جهان، رفع غم دل امام زمان(عج) و حکومت خداوند بر جهان به جای طاغوت ها هستیم و نمی خواهیم بیش از این، ظلم و بی عدالتی و فساد و گناه در زمین حاکم باشد و به دنبال رضایت خدا و ولیّ مطلق او یعنی امام زمان(عج) هستیم. و این امر نشان دهنده ی رشد فکری و معنوی ماست.

بیان چند نکته در مورد دعا ضروری به نظر می رسد.
1-دعا باید با توجه، حضور قلب، از سَرِ نیاز و عمق دل انجام گیرد، نه از سَرِ بی توجهی، غفلت، به صورت فقط لَقلَقه ی زبان و یا از سَرِ سیری باشد. در این مورد روایت است که: « إِنَّ اَللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ لاَ يَسْتَجِيبُ دُعَاءً بِظَهْرِ قَلْبٍ سَاهٍ » " به درستی که خداوند دعایی را که از قلب غافل و بی توجه صادر شود، مستجاب نمی کند.

2-اگر انسان خواسته ای را واقعاً جدی و محکم بخواهد، ضمن دعای عمیق قلبی برای استجابت آن، تلاش و کوشش ظاهری در جهت رسیدن به آن خواسته را نیز فراموش نمی کند
و با تمام وجود هر کار ظاهری نیز که از دستش برآید انجام می دهد و به دعا کردنِ تنها اکتفا نمی کند. در این مورد امام علی(ع) می فرمایند: «الدَّاعِي بِلَا عَمَلٍ كَالرَّامِي بِلَا وَتَرٍ» "دعا کننده ی بدون عمل مانند تیراندازی است که کمانش، زِه(بندِ کِش سان) ندارد".

ما باید بدانیم که این گرفتاری هایی که اکنون برایمان ایجاد شده، در اثر نافرمانی هایمان از دستورات خداوند و دوری و غفلت از او و امام معصومش دامنگیرمان شده و راه نجات و رهایی از این بلاها، توبه، اطاعت از دستورات خدا و نماینده ی معصوم اوست که با ظهور ایشان به اوج و تکامل خویش خواهد رسید. ان شاء ا...

ما را در فضاهای مجازی دنبال کنید:
در تلگرام
https://t.me/Dar_Entezare_Noor
در سروش
sapp.ir/dar_entezare_noor
در ایتا
eitaa.com/dar_entezare_noor
و در اینستاگرام
https://instagram.com/_u/dar_entezare_noor

تلفن ارتباط با ما: 09179139858